Круглий стіл «Впровадження арт-методів. Плюси та мінуси»
16 березня 2016 року згідно плану роботи творчої групи практичних психологів та соціальних педагогів в залі засідань РМЦ проходило засідання у формі круглого столу за темою «Впровадження арт-методів. Плюси та мінуси». Метою круглого столу було розглянути різні види арт-терапії та їх застосування у практиці практичного психолога та соціального педагога, поділитися досвідом, напрацюваннями за одним із напрямків арт-терапії та провести майстер-класи, щоб кожний учасник зміг спробувати кожний метод в дії .
Спектром для застосування Арт – методів є:
- Різні відхілення в розвитку мови;
- Емоційна неурівноваженість, неадекватна самооцінка;
- Тривожність, страхи;
- Проблеми в спілкуванні;
- Розвиток самосвідомості;
- Поліпшення дитячо-батьківських стосунків;
- Закріплення позитивних поведінкових реакцій.
Практичними психологами були організовані майстер класи за наступними напрямками:
-робота з метафоричними картами -робота з піском (пісочна терапія)
Презентовала свій опит роботи Жадік І.Ю. Презентовала опит роботи Крайня С.В.,
практичний психолог Золотівської практичний психолог Попаснянської ЗОШ
багатопрофільної гімназії І-ІІІ ст.№ 21
- мандала терапія
Презентовала свій опит роботи Богян Я.В., практичний психолог Тошківського НВК «ЗНЗ-ДНЗ» № 22
Також практичні психологи ділились своїми напрацюваннями та результатами, які вони отримують впроваджуючи різні методи у роботу з дітьми, це і тісто-терапія (Золотівська багатопрофільна гімназія), серійне малювання (Гірська багатопрофільна гімназія), застосування арт-методів у роботі з батьками (Попаснянська ЗОШ І-ІІІ ст.№24), музикотерапія (Попаснянська гімназія № 20), маска-терапія (Попаснянська багатопрофільна гімназія №25). Для молодих колег круглий стіл відкрив багато нового та цікавого, а також надав бажання вивчати і випробувати в дії у своєму закладі з дітьми, вчителями, батьками.
ПЛАН РОБОТИ
творчої групи ПОПАСНЯНСЬКОГО району
на 2014-2017 рік
за напрямком : «Використання елементів арт-терапії у роботі практичного психолога»
Сучасна освітня програма розглядається як модель організації освітнього процесу, орієнтованого на особистість вихованця, а педагогічний процес має бути орієнтований на забезпечення розвитку кожної дитини, збереження його унікальності і самобутності, створення можливостей для розкриття здібностей, схильностей та формування життєвих компетентностей.
Зміни, що відбуваються у зв'язку з введенням нового Державного стандарту початкової загальної освіти, Базової середньої освіти і Базового компонента дошкільної освіти, а так само вимог до структури програм освіти, вимагають вибудовування системи психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу в контексті цих змін. "Завдання психолого-педагогичної роботи по формуванню фізичних, інтелектуальних і особистісних якостей дітей вирішуються інтегровано в ході освоєння усіх освітніх областей разом із завданнями, що відбивають специфіку кожної освітньої області, з обов'язковим психологічним супроводом".
Ця мета може бути досягнута за умови рішення психологом досить великого круга завдань, а також побачити для себе, як фахівця, нові горизонти своєї професійної діяльності.
Аналіз сучасних проблем роботи практичного психолога в системі освіти, а також стрімкого розвитку суспільства і його життєдіяльності дозволяє вийти на новий рівень сучасної освіти з використанням інноваційних технологій. У зв'язку з цим в практику психологів системи освіти стали вводитися креативні методи корекційно-розвиваючої роботи , а саме інноваційний здоровязберегаючий підхід – терапія мистецтвом.
Останнім часом арт-терапія звертає на себе все більшу увагу. Багате різноманіття видів арт-терапії зацікавило практичних психологів нашого району, це привело до створення ними творчої групи за окремими напрямками їх діяльності. Ці напрямки включають:
-ізотерапію - терапія образотворчим мистецтвом, в першу чергу малюванням, а також робота з репродукціями, різним художнім матеріалом : глиною, пластиліном, соломою (декоративне прикладне мистецтво) і так далі;
-казкотерапію - метод, що використовує казкову форму для інтеграції особи, розвитку творчих здібностей, розширення свідомості, вдосконалення взаємодії з навколишнім світом;
-імаготерапію - її основою є театралізація психотерапевтичного процесу того, що забезпечується шляхом розвитку і збагачення особи через різні підвиди, такі як лялькотерапія, образно-рольова драмотерапія, психодрама.
Спектр для застосування Арт - методів дуже широкий, це:
- різні відхилення в розвитку мови;
- емоційна неурівноваженість
- неадекватна самооцінка;
- тривожність, страхи;
- проблеми в спілкуванні.
Арт-терапія - одна з технологій, що дозволяє при відносно невеликих тимчасових і фінансових витратах створити умови для виявлення потенційних можливостей і стимулювання особистісного зростання дитини, корекції і розвитку(самореалізації, самовираження, підвищення адаптивних здібностей особи, зміни стереотипів її поведінки, прояв соціальної і творчої активності). Використання арт-технологій дозволяє ставити перед дітьми творчі завдання: створювати, вигадувати, робити щось самостійно. Її привабливість для психологів так само можна пояснити тим, що, на відміну від основних корекційно-розвиваючих напрямів, в яких використовуються в основному вербальні канали комунікації, арт-терапія використовує "мову" візуальної і пластичної експресії. Це особливо актуально при роботі з дітьми і робить її незамінним інструментом для дослідження, розвитку і гармонізації у тих випадках, коли дитина не може висловити свій емоційний стан. При виконанні творчих завдань у дитини виникає необхідність самостійно комбінувати свої враження, створювати нові твори, знаходити варіативні рішення при виконанні старих завдань, при цьому широко використовувати свій минулий досвід.
Функції, які виконує арт-терапія :
- комунікативну - встановлення емоційного контакту, об'єднання дітей в колектив;
- релаксаційну - зняття емоційної напруги;
- виховну - психокорекція проявів особи в ігрових моделях життєвих ситуацій;
- розвивальну - розвиток психічних процесів (пам'яті, уваги, сприйняття і т.д.), моторики;
- навчальну - збагачення інформацією про навколишній світ.
Мета:
- Збереження і зміцнення психічного, фізичного і духовного здоров'я кожної дитини.
- Використання нетрадиційних методик при проведенні корекційно-розвиваючих занять.
- Впроваджувати інноваційні технології і передові методики , направлені на оволодіння життєвої компетентності учасниками навчально-виховного процесу.
Завдання:
- Підібрати та вивчити фахову літературу , створити банк бібліографічних даних з теми;
- Розробити та затвердити корекційно-розвивальні програми за даними напрямками;
- Створити банк діагностичних методик для вивчення стану психічного розвитку дітей дошкільного віку та учнів молодшого та підліткового віку.
- Пролонгувати психолого-педагогічну діяльність практичних психологів ЗОШ та вихователів ДНЗ, які приймають участь у роботі творчої групи з урахуванням аналізу отриманих результатів роботи.
- Приймати участь у проектах підвищення фахового рівня з даної теми, які пропонує ЛОІППО.
- Поширити досвід роботи творчоi групи серед колег через виступи, семінари та друкування у фахових виданнях.
СКЛАД ТВОРЧОЇ ГРУПИ
- Овчаренко Наталія Миколаївна – методист з психологічної роботи КУ «Попаснянський районний методичний центр».
- Прокопенко Олена Леонідівна – методист КУ «Попаснянський районний методичний центр, який координує роботу ДНЗ.
- Масленникова Тетяна Леонідівна – методист центру практичної психології і соціальної роботи ЛОІППО.
- Лізанець Олена Валеріївна – практичний психолог Попаснянської ЗОШ І-ІІІ ст. № 25.
- Клімова Інна Анатоліївна - практичний психолог Попаснянської ЗОШ І-ІІІ ст. № 24.
- Колесник Олександра Олександрівна - практичний психолог Попаснянської ЗОШ І-ІІІ ст. № 1.
- Мазниченко Алла Борисівна – вихователь ДНЗ № 7.
- Ляшук Світлана Сергіївна - вихователь ДНЗ № 7.
- Терезінова Юлія Володимирівна - вихователь ДНЗ № 1.
- Воєводіна Ганна Ігорівна - вихователь ДНЗ № 1.
- Харітонова Світлана Юріївна - вихователь ДНЗ № 6.
- Глущенко Світлана Набіреджанівна - вихователь ДНЗ № 6.
- Ждамірова Олена Володимирівна - логопед ДНЗ № 1
НАПРЯМКИ РОБОТИ ТВОРЧОЇ ГРУПИ:
№ п/п |
Напрями роботи |
Зміст роботи |
Термін виконання |
1 |
Організаційний |
Знайомство з учасниками творчої групи; Складання графіка засідань; Вибір напрямків роботи. |
Серпень 2014
|
Вивчення наукової психолого-педагогічної літератури та здобутків з даної проблеми. Підбiр фахової літератури та створення банку бібліографічних даних з проблеми. |
Вересень – Жовтень 2014 |
||
Створення банку діагностичних методик для вивчення стану психічного розвитку дітей дошкільного віку та учнів молодшого та підліткового віку. |
Вересень 2014
|
||
Створення банку корекційних програм та занять. |
З вересня 2014 – червень 2017 |
||
Створення та розробка наочного матеріалу для практичного використання на корекційно-розвивальних заняттях. |
2014-2016 |
||
Підбиття підсумків. Узагальнення матеріалiв та видання методичного посiбника з даної проблеми. Друкування розробок занять в фахових журналах. |
2016-2017 рік |
||
2 |
Психодіагностичний |
Вивчення стану психічного розвитку дітей дошкільного віку та учнів молодшого та підліткового віку. |
2 рази на рік вересень, травень. |
3 |
Консультаційна |
Надання допомоги педагогам і батькам. |
Протягом роботи творчої групи |
4 |
Психологічна просвіта |
Поширення набутого досвіду на психолого-педагогічних семінарах, батьківських зборах у ДНЗ та ЗНЗ. |
2015-2017 рік |
5 |
Корекційно-розвивальна |
Заняття з учнями ДНЗ та ЗНЗ за розробленими програмами. |
2014-2017 рік |
6 |
Креативний |
Участь у проектах підвищення фахового рівня з даної теми, взаємовідвідування групових корекційно-розвивальних занять. |
Протягом роботи творчої групи |
ПЛАН РОБОТИ ТВОРЧОЇ ГРУПИ на 2014-2015 н.р.
№ п/п |
Зміст роботи |
Відповідальний |
Термін виконання |
1 |
Підбiр, вивчення фахової літератури та створення банку бібліографічних даних з проблеми; |
Практичні психологи ЗОШ |
Вересень - Жовтень 2014 |
2 |
Створення банку діагностичних методик |
Овчаренко Н.М. |
Вересень 2014 |
3 |
Створення банку корекційних програм та розробок занять |
Практичні психологи ЗОШ |
Вересень - Жовтень 2014 |
4 |
Вивчення стану психічного розвитку дітей дошкільного віку та учнів молодшого та підліткового віку. |
Практичні психологи ЗОШ, вихователі ДНЗ |
Вересень 2014, Травень 2015 |
5 |
Психолого- педагогічний семінар «Арт-терапія в сучасному світі. Прийоми застосування у сучасній освіті» |
Овчаренко Н.М. |
Грудень 2014
|
6 |
Батьківські збори «Арт терапія як напрям психолого-педагогічної допомоги дітям» Круглий стіл «Впровадження арт-терапії. Плюси та мінуси» |
Овчаренко Н.М., Практичні психологи ЗОШ, вихователі ДНЗ |
Вересень 2014, квітень 2015 |
7 |
Педагогічний консиліум «Арт-терапія: багатогранність підходів» |
Овчаренко Н.М., практичні психологи ЗОШ, вихователі ДНЗ |
Червень 2015 |
8 |
Взаємовідвідування занять. Обмін досвідом. |
Овчаренко Н.М. |
Протягом 2014-2015 року |
9 |
Створення дидактичного та наочного матеріалу для занять |
практичні психологи ЗОШ, вихователі ДНЗ |
Протягом 2014-2015 року |
Графік засідань творчої групи:
№ п/п |
Засідання |
Відповідальний |
Місяць засідання |
1 |
Інструктивно-методична нарада
|
Овчаренко Н.М., методист РМЦ, члени творчої групи.
|
Серпень 2014 рік |
2 |
|
Керівник творчої групи,члени творчої групи. |
Листопад 2014 рік |
3 |
|
Керівник творчої групи,члени творчої групи. |
Березень 2015 рік |
4 |
|
Овчаренко Н.М., методист РМЦ, члени творчої групи. |
Червень 2015 рік |
5 |
Інструктивно-методична нарада.
|
Овчаренко Н.М., методист РМЦ, керівник творчої групи,члени творчої групи. |
Серпень 2015 рік |
6 |
|
Керівник творчої групи,члени творчої групи. |
Грудень 2015 рік |
7 |
|
Керівник творчої групи,члени творчої групи. |
Березень 2016 рік |
8 |
|
Овчаренко Н.М., методист РМЦ, керівник творчої групи,члени творчої групи. |
Червень 2016 рік |
9 |
Інструктивно-методична нарада |
Овчаренко Н.М., методист РМЦ |
Вересень 2016 рік |
10 |
|
Керівник творчої групи,члени творчої групи. |
Січень 2017 рік |
11 |
Узагальнення матеріалiв та видання методичного посiбника з даної проблеми. |
Овчаренко Н.М., методист РМЦ |
Червень 2017 рік |