МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ОРГАНІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
З метою чіткої організації навчально-виховного процесу за індивідуальною формою під час організації індивідуального навчання керівники навчальних закладів мають керуватись Положенням про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 № 732 (зі змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки від 05.02.2003 р. № 61, від 15.10.2004 р. № 797 та від 19.05.2008 р. № 432), листами Міністерства освіти і науки України від 10.09.2003 № 1/9-413 щодо організації навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів за індивідуальною формою навчання, від 11.01.2005 № 1/9-3 щодо роз'яснення організації індивідуального навчання, від 02.04.2012 № 1/9-245 щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами в загальноосвітніх навчальних закладах.
Право на індивідуальне навчання мають учні:
1. які за станом здоров'я не можуть відвідувати навчальний заклад;
2. яким необхідно пройти лікування в лікувальному закладі терміном більше ніж один місяць;
3. які мають високий навчальний потенціал і можуть прискорено засвоїти типову шкільну програму й достроково закінчити школу;
4. які проживають у селах і селищах (коли кількість учнів у класі становить менше ніж п'ять осіб);
5. які не встигають протягом двох років навчання опанувати типову програму в школі І ступеня;
6. які потребують корекції фізичного та (або) розумового (психічного) розвитку (у разі, якщо батьки або особи, які їх замінюють, відмовляються направляти дитину до відповідної спеціальної загальноосвітньої школи (школи-інтернату).
Підставою для організації індивідуального навчання є:
• заява батьків або осіб, що їх заміняють;
• наказ директора навчального закладу;
• погодження місцевого органу відділу освітою.
Наголошуємо, що під час прийняття заяви від батьків учня (осіб, які їх замінюють) потрібно звертати увагу на такі особливості:
• заява подається тільки на ім’я директора навчального закладу;
• у заяві обов'язково вказуються терміни організації навчання (з (дата) по (дата)), а також зазначається дата подання заяви (початок занять — не раніше ніж через 2—3 дні від дня подачі заяви);
• батьки (особи, які їх замінюють) також у заяві просять звільнити їх дитину від уроків з тих предметів, з яких є висновок лікарсько - консультативної комісії (далі ЛКК) і які записані у відповідній довідці лікувальної установи(якщо це потрібно).
До заяви додається довідка, завірена печаткою та печаткою ЛКК лікувального закладу (для дітей, які не можуть навчатися в колективі за станом здоров'я) і висновок психолого-медико-педагогічної консультації (для дітей з вадами психічного розвитку). Для індивідуального навчання дітей-інвалідів також подається копія посвідчення дитини-інваліда (із зазначеним терміном дії).
Організувати індивідуальне навчання можна впродовж усього навчального року, на будь-який термін, за наявності підстав, указаних вище. У разі організації індивідуального навчання адміністрація загальноосвітнього навчального закладу звертається до відділу освіти з клопотанням на ім'я начальника відділу освіти за відповідною формою (додаток 1) погодити організацію навчання за індивідуальною формою для учнів (подається список учнів та вказується термін навчання) та затвердити:
• кількість годин для індивідуального навчання цих учнів відповідно до кількості предметів інваріантної складової робочого навчального плану (додаток 2);
• персональний склад та розподіл навчального навантаження педагогічних працівників, які будуть здійснювати навчання учнів за індивідуальною формою в поточному навчальному році (додаток з).
Начальник відділу освіти на клопотанні закладу накладає резолюцію «Погоджено» (за умови відповідного оформлення документів навчальним закладом), і на підставі поданих матеріалів видається наказ «Про організацію індивідуальної форми навчання учнів».
Директор навчального закладу на підставі наказу місцевого органу управління освітою видає наказ «Про організацію навчання учнів за індивідуальною формою в поточному навчальному році» (додаток 4) та подає на затвердження до відділу освіти. На учнів, стосовно яких подано документи після початку навчального року, наказ видається окремо, із зазначенням конкретних термінів.
Індивідуальне навчання учнів, яким необхідно пройти лікування в лікувальному закладі терміном більше ніж один місяць, організовується на базі найближчого за розташуванням до місця лікування навчального закладу, визначеного місцевим органом управління освітою, і починається воно не раніше ніж за 3—5 днів після того, як хворий поступає до лікувального закладу. Цей контингент учнів перебуває на обліку і зазначається в статистичних звітах тих шкіл, де діти навчаються постійно; отже, ніхто не може бути відрахований зі складу учнів того навчального закладу, до якого вони були зараховані. Адміністрація навчального закладу подає клопотання до відділу освіти про призупинення навчання за індивідуальною формою для таких учнів із визначенням термінів. До клопотання додаються копії підтверджувальних документів про необхідність тривалого лікування та копії заяв від батьків. Результати виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються в довідці (додається), підписаній директором навчального закладу, який організовує індивідуальне навчання. Після проходження лікування на основі клопотання та наказу навчального закладу відділу освіти поновлює індивідуальну форму навчання.
Навчання здійснюється за індивідуальним навчальним планом, затвердженим директором навчального закладу. Індивідуальні навчальні плани складаються на основі типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України, відповідно до кількості предметів інваріантної складової робочого навчального плану. Для організації індивідуального навчання учнів, які не встигають протягом двох років навчання в школі І ступеня, які потребують корекції фізичного та (або) розумового (психічного) розвитку продовжується навчання за індивідуальним навчальним планом та відповідними програмами (за рекомендаціями, зазначеними у висновку психолого-медико-педагогічної консультації).
Якщо учень звільнений за станом здоров'я від вивчення окремих предметів (за відповідною довідкою і наказом закладу освіти), то в індивідуальному навчальному плані поруч з назвою предмета здійснюється запис: «Звільнений. Наказ від № ». Також_______ робиться примітка про те, що години, які виділені на вивчення цих предметів перерозподілені між іншими предметами індивідуального навчального плану. Учителі, які здійснюють індивідуальне навчання, на підставі існуючих програм і з урахуванням годин індивідуального навчального плану розробляють індивідуальні програми, складають календарні плани й подають їх на погодження заступникові директора з навчально-виховної роботи.
Розклад навчальних занять погоджується (письмово) з батьками учнів (особами, які їх замінюють) і затверджується директором навчального закладу.
Виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються в окремих журналах, але з урахуванням загальних вимог щодо ведення класних журналів.
Під час складання індивідуальних навчальних програм, оцінювання навчальних досягнень учнів і ведення журналів необхідно керуватися інструктивно-методичними рекомендаціями Міністерства освіти і науки України щодо вивчення базових дисциплін (оновлюються щорічно).
Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, інструктивно-методичними листами щодо ведення класного журналу. Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів є тематичне, семестрове, річне. Освітній рівень учнів, які навчалися за індивідуальною формою, має відповідати вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти. Учні, які навчаються за індивідуальним навчальним планом протягом навчального року (або у термінах до кінця навчального року), рішенням педради та відповідним наказом по школі звільнюються від навчальних екскурсій та навчальної практики, а учні
9-х, 11-х класів — від державної підсумкової атестації (ДПА) (Інструкція про звільнення від проходження ДПА учнів (вихованців) загальноосвітніх навчальних закладів за станом здоров'я, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров'я України від 01.02.2013 № 72/78, зареєстрована Міністерством юстиції України 18.02.2013 за № 288/22820).
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється педагогічними працівниками відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.
За результатами річного оцінювання та атестації учням 2—4-х, 5—8-х, 10(11)-х класів, які навчаються індивідуально, видається табель успішності.
Учні, які пройшли державну підсумкову атестацію, отримують свідоцтво про базову загальну середню освіту, атестат про повну загальну середню освіту згідно з чинним законодавством.
Звільненню від підсумкової державної атестації підлягають учні, які навчалися індивідуально за станом здоров'я або з інших поважних причин. Звільнення здійснюється в установленому порядку.
У разі незгоди учня, батьків (осіб, які їх замінюють), з результатами річного оцінювання вони можуть оскаржити їх у відповідному органі управління освітою в порядку, установленому чинним законодавством.
Учні, які навчалися за індивідуальною формою навчання й мають високі результати у вивченні навчальних предметів (10—12 балів) з усіх предметів за відповідний навчальний рік, можуть нагороджуватися похвальним листом «За високі досягнення в навчанні» та похвальною грамотою «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів» відповідно до Положення про похвальний лист «За високі досягнення у навчанні» та похвальну грамоту «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.12.2000 № 579(у редакції наказу МОН України від 07.02.2012 № 115, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.02.2012 за № 271/20584).
Учні, які за станом здоров'я не можуть відвідувати навчальний заклад, яким необхідно пройти лікування в лікувальній установі терміном більше ніж один місяць, які проживають у селах і селищах (коли кількість учнів у класі становить менше ніж п’ять осіб), які перебували на навчанні за індивідуальною формою можуть нагороджуватися золотою медаллю «За високі досягнення в навчанні» або срібною медаллю «За досягнення в навчанні» відповідно до Положення про золоту медаль «За високі досягнення в навчанні» та срібну медаль «За досягнення в навчанні», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2000 № 584 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 186 від 17.03.2008,№ 116 від 07.02.2012, № 527 від 03.05.2012. та N 528 від 03.05.2012, зареєстрованого в Мінюсті України 19.12.2000 № 924/5145). Золотою медаллю «За високі досягнення в навчанні» або срібною медаллю «За досягнення в навчанні» нагороджуються учні, які мають високий навчальний потенціал і прискорено закінчують школу.
Випускникам, які навчалися за індивідуальною формою, у тому числі, які навчалися за програмами для розумово відсталих дітей, видається документ установленого зразка для загальноосвітнього навчального закладу, учнями якого вони були (лист МОН України від 02.04.2012 №1/9-245). У додатку до свідоцтва про базову загальну середню освіту або до атестата про повну загальну середню освіту вказують лише ті предмети, які вивчав учень у процесі навчання. Для осіб, звільнених від державної підсумкової атестації, у додаток до свідоцтва про відповідний рівень освіти виставляють річні бали та роблять запис «звільнений/звільнена».
Після закінчення терміну індивідуального навчання школяр може продовжувати заняття в навчальному закладі, учнем якого він є, на загальних підставах.
Кількість годин для організації індивідуального навчання відповідно до кількості предметів інваріантної частини навчального плану визначається наказом директора та затверджується відповідним органом відділу освіти:
• 1—4-ті класи — 5 год. на тиждень, (абзац другий пункту 4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН № 61 від 05.02.2003);
• 5—9-ті класи — 8 год. на тиждень;
• 10—12-ті класи — 12 год. на тиждень;
за умови виконання вимог Державного стандарту початкової загальної освіти, Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (у редакції наказу МОН від 19.05.2008 № 432, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.06.2008 № 499/15190).
Збільшення кількості годин для організації індивідуального навчання поширюється на учнів (лист Міністерства освіти і науки України від 11.07.20 05 року № 1/9-З), які:
• мають статус дитини-інваліда (додається копія посвідчення із зазначеним терміном);
• потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку за рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації (додається копія витягу ПМПК).
Кількість годин для організації індивідуального навчання учнів вищезазначених категорій відповідно до кількості предметів інваріантної складової навчального плану за умови виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти та Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, визначається наказом директора навчального закладу, затверджується відповідним органом управління освітою і становить:
•1—4-ті класи —10 год. на тиждень на кожного учня;
•5—9-ті класи — 14 год. на тиждень на кожного учня;
•10—11-ті класи — 16 год. на тиждень на кожного учня.
(Пункт 4.2 зі змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки N 797 від 15.10.2004.)
I. Для організації індивідуального навчання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах потрібні такі документи:
• довідка ЛКК;
• витяг ПМПК (у разі наявності);
• копія посвідчення інваліда (у разі наявності);
• робочий індивідуальний навчальний план;
• клопотання до відділу освіти,
II. Після погодження начальником відділу освіти пакет документів повертається керівникові закладу освіти.
III. Керівник робить наказ по закладу про організацію індивідуального навчання — дата наказу має бути зазначена не пізніше як 31.08.поточного навчального року.
IV. Пакет документів зберігається в закладі освіти.
V. До відділу освіти надається повний пакет документів:
• довідка ЛКК — (копія);
• витяг ПМПК (у разі наявності) — (копія);
• копія посвідчення інваліда (у разі наявності);
• робочий індивідуальний навчальний план;
• клопотання до відділу освіти;
• наказ керівника навчального закладу про організацію індивідуального навчання.
індивідуальне навчання надається учням на 1 рік.
Додаток 1
Зразок клопотання до місцевого органу управління освітою
Начальнику відділу освіти
Адміністрація (повна назва навчального закладу) відповідно до вимог Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 № 732 (зі змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки України від 05.02.2003 № 61, від 15.10.2004 N2 797 та від 19.05.2008 № 432) просить погодити організацію навчання за індивідуальною формою для учнів (вказати термін), затвердити кількість годин для індивідуального навчання цих учнів відповідно до кількості предметів інваріантної складової робочого навчального плану та персональний склад й розподіл навчального навантаження педагогічних працівників, які будуть здійснювати навчання учнів за індивідуальною формою (указати термін) (списки та відповідні документи додаються).
Додаток: на (кількість) арк. в 1 прим.
1. Список учнів, які потребують навчання за індивідуальною формою та розподіл кількості годин (додаток 2).
2. Копії заяв батьків учнів (осіб, які їх замінюють).
3. Копії довідок ЛКК, висновків психолого-медико-педагогічної консультації, посвідчень дитини - інваліда (за умови їх наявності).
4. Список та розподіл навчального навантаження педагогічних працівників, які будуть здійснювати навчання учнів за індивідуальною формою (додаток 3).
5. Наказ по школі «Про організацію навчання учнів за індивідуальною формою в поточному навчальному році» (додаток 4) у 2-х примірниках.
Директор
Додаток 2
Список учнів, які потребують навчання за індивідуальною
формою та розподіл кількості годин
№ з/п |
Прізвище, ім'я та по батькові учня |
клас |
Кількість годин на тиждень |
Юридична підстава |
|
Витяг ПМПК (№ ,дата) |
Заключення ЛКК № ,дата |
||||
|
|
|
|
|
|
Директор
Додаток 3
Список та розподіл навчального навантаження педагогічних працівників, які будуть здійснювати навчання учнів за індивідуальною формою
Прізвище, ім'я та по батькові учня |
клас |
Перелік навчальних предметів |
Прізвище, ім'я та по батькові вчителя |
Фахова освіта |
Кількість годин |
|
|
|
|
|
|
Директор
Додаток 4
Зразок наказу
(на бланку навчального закладу)
Наказ
Дата____№
Про організацію навчання учнів
за індивідуальною формою
Відповідно до Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 № 732 (зі змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки України від 05.02.2003 № 61, від 15.10.2004 № 797 та від 19.05.2008 № 432). з метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти, з урахуванням (індивідуальних здібностей та обдарувань, стану здоров'я, демографічної ситуації) та на підставі наказу (назва органу управління освітою) від № «Про організацію індивідуальної форми навчання учнів (повна назва навчального закладу)», (довідки Л КК від № ,заяви батьків, витягу з ПМПК від № ).
НАКАЗУЮ:
1.Заступникові директора з навчально-виховної роботи (прізвище, ініціали):
1.1. Організувати навчання за індивідуальною формою (указати термін) для учнів:
№ з/п |
Прізвище, ім'я та по батькові учня |
клас |
Кількість годин на тиждень |
Юридична підстава |
|
Витяг ПМПК (№ ,дата) |
Заключення ЛКК № ,дата |
||||
|
|
|
|
|
|
1.2.(Указати термін) розробити на основі робочого навчального плану відповідного класу індивідуальні навчальні плани згідно з затвердженою кількістю годин та кількістю предметів інваріантної складової робочого навчального плану і подати їх на затвердження.
1.3.(Указати термін) провести тарифікацію (внести відповідні зміни до тарифікацїі) учителів, які будуть здійснювати навчання учнів за індивідуальною формою (указати термін) відповідно до затвердженого розподілу навчального навантаження:
Прізвище, ім'я та по батькові учня |
клас |
Перелік навчальних предметів |
Прізвище, ім'я та по батькові вчителя |
Фахова освіта |
Кількість годин |
|
|
|
|
|
|
1.4.Ужити заходів щодо виконання в повному обсязі Державного стандарту освіти під час навчання учнів за індивідуальною формою.
1.5.(Указати термін) розробити, погодити письмово з батьками (особами, які їх замінюють) та представити на затвердження розклад навчальних занять для учнів, які будуть навчатися за індивідуальною формою.
1.6.(Указати термін) перевірити й погодити розроблені вчителями на основі діючих програм індивідуальні програми з навчальних предметів та календарні плани.
1.7.Упродовж навчального року забезпечити контроль за:
1.7.1.Проведенням навчання учнів за індивідуальною формою.
1.7.2.Виконанням навчальних програм.
1.7.3.Дотриманням критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів.
1.7.4.Веденням відповідної шкільної документації.
2. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Директор